2014. szeptember 9., kedd

Új OS a házban – Linux ubuntu 14.04

Preferálom az ún. Open source szoftvereket. Ide tartozik a Wordpress, az Openoffice, az Android, a Gimp és a Linux is. Ezen szoftverek elsődleges előnye, hogy szabadon, ingyenesen letölthetőek és használhatóak. Másik, hogy ezek többségét nem egy cégen belüli csapat fejleszti, hanem egy közösség a világ minden részéről. Több szem többet lát elven müködnek. Sokkal előbb kiderül egy hiba, így előbb tudják orvosolni a problémákat és az igények felmérése is közvetlenebb, mint egy zárt cégen belül. Jó példa erre a Wordpress és a Linux.

Anno úgy választottam laptopot, hogy tartalmazon OS-t. A választás a HP Compaq 615-re  esett, Win7 Home oprendszerrel. 2 és fél évig használtam, majd computert válttotam. Jelenleg szüleim használják internetezére, zenehallgatásra, dokumentum kezelésre. Arra gondoltam, hogy ezekhez a tevékenységekhez elég lenne a Linux is.
Linux Ubuntu 14.04
Linux Ubuntu 14.04
Utána olvastam a Linux világnak és a választás az Ubuntura esett.

Ami fő baj volt a Windows-al:
Miután bebootolt és bejelentkeztél, nekiállt betölteni egy-két programot (virusírtó, hp tool...) és a normális használathoz még várni kellett.
A frissítéseket akkor is telepíti, ha nem is akartad, max késleltetni tudtad. Volt, hogy bakapcsoltam a laptopot és minimun 5-10 percet kellett várnom a használathoz, hogy elinduljon az OS, mert induláskor állt neki frissíteni, vagy épp kikapcsoláskor.
Ha kijött egy új verzió, először meg kellett vásárolni, majd ha a kezedben volt, az egész rendszert újra kellett telepíteni. Ez azzal járt, hogy az adataidat le kellett menteni, majd telepítés után újra visszamásolni mindet, programokat telepíteni, testreszabni...stb.

Linux Ubuntu telepítése

Letöltöttem a nekem megfelelő Ubuntu verziót (Ubuntu Desktop 14.04.1 LTS) és a LinuxLive USB Creator programmal egy pendrivre-ra tettem.

Telepítésnél ha érzékel egy másik OS-t akkor felajánlja, hogy az mellé rakja-e fel a Linuxot. Ilyenkor a particiót megfelezi és két különálló rendszerünk lesz. Induláskor az ún. Grub2 menüvel tudjuk kiválasztani, melyik induljon el.


Az installálás kb 15-20percig tartott és már tudtam is használni a rendszert. Persze pár apróság még hiányzott.
Először a magyar nyelvfájlokat tölöttem le, majd egy rendszer frissítést engedtem rá.

Első tapasztalat

Minden drivert telepített.
Müködnek a funkció gombok (hangerő és fényerő szabályzás...)
A touchpad új tulajdonságokkal rendelkezik.
Van már telepítve office (LibreOffice), Firefox, Gimp, Torrent kliens (Transmission), lemezíró (Brasero), pdf megjelenítő, tömörítés...és még sok más.
Van több asztal használat amit "Munkaterület-váltósnak" nevez. Ez majdnem olyan mintha több monitort használnánk. Aki OS X-t használ az tudja, hogy mennyire hasznos tud lenni.



A következő lépésként a Terminálon keresztül telepítettem egy extra csomagot ami többek között tartalmazza, hogy mp3-t és dvd le tudjak lejátszani. Ezeket a rendszer különböző országok törvényei miatt nem tartalmazza alapból.
A terminálba beillesztettem a következő sort, majd Enter:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

A Terminálon keresztül bekapcsoltam a tűzfalat:

sudo ufw enable /
További telepítéseket az Ubuntu szoftverközpontból végeztem el. Ez egy AppStore-hoz hasonló webáruház ahonnan ingyenes és fizetős programokat tölhetünk le a rendszerünkhöz. 



Az első, amit telepítettem a szoftverközpontból, a Unity Tweak Tool volt. Ez a Tool kibővitett beállítási lehetőségeket tesz lehetővé a Unity asztalon. A felhasználók számára gyors, egyszerű és könnyen használható felületet biztosít és hozzáférést számos hasznos és kevéssé ismert funkciókhoz valamint beállítást az asztali környezetben.



Szépen sorba kedvenc programjaimat telepítettem:

Srceen Ruler (vonalzó)
VLC player (videólejátszó)
AudaCity (audió fájl szerkesztő)
Chromium (Chrome alapja)
Filezilla (FTP kliens)
Inkspace (vektor rajzoló)
Openshot (videó vágó)

Simple Image reducer (kép átmárezető)
Exaile (zenelejátszó)
Brasero (CD-író)

Amit még fontosnak találtam telepíteni a Synaptic Package Manager és a Wine.
A Synaptic Package Manager egy grafikus felületű csomagkezelő. Az internetről letöltött Linux programok telepítésénél vesszük hasznát.
A Wine pedig egy Windows emulátor. Ezen keresztül történik a Windows alkalmazások futtatása.

Késöbb a Chromiumot lecseréltem a Chrome-ra.Chromium a Chrome alapja. Nem viseli a Google márkanevet, nincs benne felhasználó követés és ha minden igaz nem tartalmaz beépítet Adobe Flash Player-t. Több infó »

A Linux ruhatára
Ha nem tetszene az Ubuntu felülete, ahogy kinéz, zavar, hogy oldalt függölegesen van a "tálca", akkor sincs gond. Rengeteg módja van annak, hogy új ruhába öltöztessük.
Itt egy videó aról, hogy alaktísuk át OS X-re az Ubuntut: MAC OS X Theme for Ubuntu 14.04 Trusty Tahr (MacBuntu 14.04)



Sokan Windows-ról váltanak, azoknak sincs gond, hisz akár Win7 jelmezt is magára tud húzni:
Hogyan telepíthetsz Windows 7 témát Ubuntu alá


Linux-on még játék is fut!
A rendszer alapjátéka egy Passziánsz, egy Aknakereső, egy Mahjoong és egy Soduku is.
A szoftverközpontból további játékokat tölthetünk le. Nem olyan szép a grafikájuk, de játszhatóak.
A Lego Racer-re hasonliító Supertuxkart-ot és a Quake-re hajazó Openarena-t probáltam ki.





Update
Ha frissítést talál a rendszerhez vagy valamelyik programhoz amit a szoftverközpontból töltöttünk le akkor megjelenik az 'A' betű az indítón (a tálcán). Rákattintva látjuk, hogy minek van frissítése, és kiválaszhatjuk mit szeretnénk telepíteni. Elég sürün érkeznek a frissítések a rendszerhez és a programokhoz is.





Pár kép a Linux Ubuntu 14.04 ingyenes operációs rendszerről:











Ami engem személy szerint zavart, hogy ha teljes képernyöre kirakunk egy programot (pl. a böngészöt) akkor eltünik a bal felső sarokból a bezárás ikon. Csak akkor jelenik meg ha odavisszük az egeret. Akit zavar ez a jelenség, az a beállitások/Megjelenés/Viselkedés-nél az "Ablak címsorában"-t jelölje ki.




Ha mindent beállítottunk és telepítettünk érdemes még két sort lefuttatni a Terminálban.
Az autoclean a nem használt csomagok törli le:
sudo apt-get autoclean
 Az autoremove a törött csomagokat, a telepítési hibák után visszamaradt holmikat takarítja el:
sudo apt-get autoremove
Érdemes mégátolvasni a következő dokuentumot: http://www.letix.hu/

A Z-Blog-on találtok egy 35 perces videót ami bemutatja a Ubuntu 14.04 LTS verziójának beállításait: http://zemataro.blogspot.hu/

További bejegyzés hasonló témában:

6 megjegyzés:

  1. Kedves Zoltán, húsz éve nem olvastam ilye3n hasznos és értelmes ismertetőt, köszönöm Polák László

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy hasznosnak találta és tudtam segiteni.
    Linux témában ezt a bejegyzést is érdemes elolvasni:
    http://cooperugynok.blogspot.com/2014/11/linux-ubuntu-szemet-kitakaritasa.html

    VálaszTörlés
  3. Egyetértek! Kedves Zoltán, köszönöm szépen!! Rengeteget segítettél! Szép napot, Petra

    VálaszTörlés
  4. Köszi az írást hasznos volt,chromebook-on ez a másik op rendszer a chrome os mellet...

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm,sokat segített az írásod.:)

    VálaszTörlés